Jak vybrat kolo
1. Jak vybrat velikost rámu kola
3. Jak vybrat správný typ kola
1. Jak vybrat velikost rámu kola
Pořizujete nové kolo sobě, partnerce nebo dětem? Jestli máte vybráno, zbývá zvolit správnou velikost rámu. Ukážeme vám, že i tenhle proces může být v několika situacích docela legrace. Výsledkem se stane kolo, které svému jezdci padne jako dobře střižený oblek. Skvěle ovladatelné, pohodlné a přinášející přesně ty pocity z jízdy, pro jaké cyklistika tepe v našich srdcích.
.
Chci zjistit správnou velikost:
- 1.1 horského kola
- 1.2 silničního kola
- 1.3 dětského kola
- 1.4 elektrokola
- 1.5 gravelu/cyklokrosového kola
- 1.6 městského kola
1.1 Horská kola
Kategorie horských kol, tzv. „emtébéček“ je dnes pořádně široká. Proto může hrát rozdíl, jestli vybíráte konzervativního „pevňáka“ na cestování a kochání se krajinou, nebo moderní „celopéro“ pro zábavu pod lanovkou a další uspokojení adrenalinových tužeb. Přesvědčit se o tom můžete sami, když jako správně zapálení bikeři porovnáte čísla u geometrií kol s odlišným zaměřením jízdy. Pěkně se ty milimetry a sklony liší! Proto doporučujeme podívat se na celou věc trochu více zeširoka. Víte například, jaké jsou vaše osobní preference? Kde budete nejčastěji jezdit a kolik času máte na to být v sedle? U horského kola platí, že pocity mohou někdy převážit samotné měření. Kromě výšky postavy existuje také měření výšky rozkroku (a tam přichází ta slibovaná zábava). Podrobně tuhle techniku popisujeme u silničních kol.
tabulka velikostí – horská kola Specialized – cross country
tabulka velikostí – horská kola Specialized – enduro
tabulka velikostí – horská kola Specialized – sjezd
TIP č. 1
Pokud zjistíte, že se nacházíte přesně mezi dvěma rámovými velikostmi platí, že při volbě té větší získáte stabilnější a klidnější kolo s nepatrně větším prostorem mezi sedlem a řídítky. Taktéž sedlovou trubku nebudete muset vytahovat z rámu až k oblakům, abyste našli ideální posed. Naopak při volbě menšího rámu bude celé kolo živější a hravější. Ideální pozici pro dlouhé vyjížďky však můžete hledat o něco obtížněji.
TIP č. 2
Umíte k vašemu horskému kolu, které půjde do „cyklistického důchodu“ dohledat na stránkách výrobce geometrii? Potom není nic snazšího než jí porovnat s geometrií nového MTB – vybraného nástupce. Při porovnávání doporučujeme porovnat také délky představců. Ty mohou posed pěkně natáhnout nebo zkrátit! Dřív bývaly představce obecně delší.
TIP č. 3
Univerzální tabulku rámových velikostí vždy berte jenom jako orientační. U jednotlivých výrobců horských kol se může označení trochu lišit. Jeden dá na výběr ze tří velikostí a další klidně z pěti. Výsledek je například, že M je u jiné značky L.
Nabídku horských kol najdete zde: Horská kola
…zpět na začátek článku 1. Jak vybrat velikost rámu kola
1.2 Silniční kola
Že by mělo kolo padnout stejně jako dobře střižený oblek platí u silničních kol dvojnásob! Specifický, sportovně střižený posed přesné míry vyžaduje, jinak se mohou ozvat s bolestí kolena i záda. To pak můžete na vytoužené dobývání průsmyků a velké výkony zapomenout...
Nyní ale konec obavám, přecházíme na zábavnou část! Tou je měření výšky rozkroku. Je pro výběr správné velikosti užitečné a může být i zábavné, pokud například chcete nový stroj nadělit sobě i partnerce a měříte tedy oba!
Měření provádějte naboso a oblečte si cyklistické kraťasy. Je-li to možné, vyhledejte pomoc druhé osoby. Nejprve se tedy jeden z vás postavte rovně zády ke stěně. Vezměte vodováhu a vložte si ji mezi stehna.
Oběma rukama a při současném udržování vodováhy ve vodorovné (k tomu je dobré sledovat bublinku) poloze ji přisuňte k rozkroku tak, jako byste seděli v sedle. Poté změřte vzdálenost od horního okraje vodováhy k podlaze.
Naměřená hodnota je tou správnou výškou rozkroku! Pokud máte chytrý mobil se zabudovanou vodováhou a laserovým měřičem vzdálenosti, můžete použít i ten. U partnera/partnerky jednoduše opakujete celý postup.
Nyní jdeme počítat!
velikost silničního kola = naměřená výška rozkroku x koeficient 0,66
TIP č. 1
Vnitřní délka nohy má významný vliv na konečnou velikost rámu – toto měření je třeba provést obzvláště přesně, nejlépe několikrát - ráno, v poledne a večer - budete překvapeni, ale nelekejte se, ráno klidně můžete naměřit 1 - 2cm rozdíl oproti večernímu měření. Je to naprosto normální - přes den si do sebe kosti postupně "sedají". Takže co potom? Zvolte průměr!
TIP č. 2
Měření výšky rozkroku můžete provést i pro horská „MTB“ kola, kterým se věnujeme v první kapitole. Pozor – mění se u nich koeficient! Vzoreček vypadá následovně:
velikost MTB kola = naměřená výška rozkroku x koeficient 0,56
TIP č. 3
Vůbec ta nejrychlejší silniční kola jsou stroje na časovku a triatlon. Pozice jezdce na nich je přísně sportovní a aerodynamická. Geometrie časovkových kol podléhá, na rozdíl od kol triatlonových, přísným pravidlům mezinárodní cyklistické unie UCI. Platí při výběru tedy nějaké speciální rady? Doporučujeme hlavně sledovat naši tabulku, sólo určenou pro tyto bleskurychlé speciály.
Nabídku silniční kol najdete zde: Silniční kola
…zpět na začátek článku 1. Jak vybrat velikost rámu kola
1.3 Dětská kola
To, že děti rostou jako z vody zavinilo rozmnožení jakéhosi nešvaru směrem od rodičů. Často se setkáváme s tím, jak se kupují kola, do kterých děti teprve dorostou. Tady pozor! Představte si sebe na obrovském kole. Bavilo by vás na něm jezdit? A teď si představte, že se s tím má malý cyklista a jeho krátké končetiny poprat. Snadno můžete nejlepší sport na světě totálně znechutit. Takže větší kolo nikdy nekupujte, platí?
Proto doporučujeme před koupí dětského kola využít stejný postup měření výšky rozkroku jako popisujeme u silničních kol. Věk dětí nemusí být tím nejlepším parametrem. Každý prostě roste trochu jiným tempem. Možná to znáte sami, jestli se vám ve škole smáli, že jste prcek nebo dlouhán!
TIP č. 1
U dětských kol si nepleťte velikost rámu s průměrem ráfků. Údaj, který je udáván značí právě průměr ráfku.
TIP č. 2
Při pořizování dětského kola je mnohem důležitější, aby dítě dosáhlo celým chodidlem na zem, než aby mělo přesně vyladěný posed jako rodiče. Tato důvěra a pocit bezpečí zaručí, že jízda bude zábavou.
TIP č. 3
Děti nedokáží ocenit maximální výbavu svého kola. Sledujte raději a nebojte se zeptat, zda je kolo především ukázkově funkční a lehké. Třeba odpružené vidlice obyčejných dětských kol (20" - 24") obvykle skoro vůbec pod dětskou váhou nefungují a navíc jsou těžké. Potřebují je tedy?
Nabídku dětských kol najdete zde: Dětská kola
…zpět na začátek článku 1. Jak vybrat velikost rámu kola
1.4 Elektrokola
Výběr elektrokol dnes zahrnuje doslova všechny klasické cyklistické kategorie od městských přibližovadel po drsné, celoodpružené bestie. Jejich geometrie se díky moderním pohonům a lepší integraci akumulátoru do rámu přiblížily klasickým bicyklům na milimetry. Přesto disponujeme speciálními velikostními tabulkami přímo pro elektrokola, ať váš výběr může být dokonalý.
Nabídku elektrokol najdete zde: Elektrokola
…zpět na začátek článku 1. Jak vybrat velikost rámu kola
1.5 Gravel a cyklokrosová kola
Gravel a cyklokrosová kola mají odlišnou geometrii než silniční kola, i když na první pohled vypadají podobně. Výběr velikosti však probíhá naprosto stejně a správná volba je důležitá, ať už se chystáte objevit nová dobrodružství s gravelem nebo naplnit vlastní závodní ambice na blátivém cyklokrosovém klání. Z toho důvodu máme tabulku velikostí na míru i pro tato kola.
Nabídku gravel a cyklokrosových kol najdete zde: Gravel a cyklokrosová kola
…zpět na začátek článku 1. Jak vybrat velikost rámu kola
1.6 Městská kola
Pohodlná jízda po městě, cestování i ukazování parády na náplavce. To jsou městská kola, s jejichž velikostmi to může být trochu ošemetné, protože někteří výrobci uvádějí velikost UNI. To je dáno především sklonem sedlové trubky, která prodlužuje posed a případně nastavitelným představcem, který taktéž pozici za řídítky upravuje. Přesto věříme, že unifikace nemusí být vždy správným řešením a pro naše kola do města máme vlastní tabulku.
Nabídku městských elektrokol najdete zde: Městská elektrokola
--------------------------------------
Stále si s výběrem velikosti rámu kola nevíte rady? Pak na vás čekají naši kolokrámníci a takové vymoženosti, jako je precizní nastavení posedu RETÜL FIT, který umožňuje přesnou 3D analýzu pohybu vašeho těla. Ale pozor, pak už ze sedla nebudete chtít slézt vůbec! :-)
…zpět na začátek článku 1. Jak vybrat velikost rámu kola
2. Jaký rozměr kol zvolit
Dávno neplatí, že při koupi horského kola automaticky pořizujete „šestadvacítku“. Jednotný rozměr jaký mají třeba silniční a crossová kola je u MTB pasé. Někdo se nastupujícímu trendu vypletených obručí o průměru 27,5" a 29" mohl zkraje posmívat, jiný možnost volby optimisticky vítat, faktem však je, že každý rozměr našel svoje místo a každý má mimo svojí popularitu/nepopularitu plusy a minusy. Víte, jak si mezi nimi vybrat? Správná volba vám totiž z velké části ovlivní jízdní zážitek. A o ten přece jde!
Chci si vybrat podle:
2.1 Vybírám podle postavy a pohlaví
Výška postavy by vždy měla korespondovat s velikostí samotného kola. A ano, ideálně i s průměrem vypletených kol. Proto zbytečně nehleďte jaký je trend nebo co vozí vaši přátelé. Nenechte se ovlivnit ani svým oblíbeným sledování světového poháru v cross-country či Enduro World Series. Nejčastěji totiž uvidíte i male závodníky a závodnice na devětadvacítkách. Pište si, že tihle profíci mají hodně nadřeno, disponují velkou silou a techniku mají dokonale zvládnutou. V běžném světě platí, že pokud měříte pod 170 cm, stojí zauvažovat o menším průměru, než je 29 palců, i když jde v současnosti o nejvyhledávanější variantu. Pokud nejste trénovaní, mohl by vám velký průměr připadat těžkopádný, líný a zbytečně byste se nadřeli, cyklistky především. Jeho výhody, jako větší efektivita při překonávání překážek, komfort a bezpečnost by byly ta tam. Průměr 27,5" je pro menší jezdce a jezdkyně skvělým kompromisem, lépe se s ním akceleruje i zatáčí, bike může být čitelnější v technických pasážích, což přináší více zábavy pokud na to přijde. A kam že zmizely klasické 26", kterým se jízdní projev 27,5" více podobá než 29"? V současné době je kromě nejlevnějších horských kol u dospělých modelů těžko najdete. Slouží především pro juniory do výšky 150 cm a pro okrajové závodní nebo freestyle disciplíny, kde mají zase svoje přednosti.
TIP č. 1
Někteří výrobci u dámských, ale i pánských horských kol při menší rámové variantě rovnou nabízí průměr 27,5". Výběr vám tak usnadní.
TIP č. 2
Stává se, že u elektrokol si jezdec menšího vzrůstu řekne, že velký průměr nevadí, protože ho pomůže roztočit a rozjet elektromotor. To sice ano, ale elektromotor už nijak nepomůže s manipulací v technických pasážích, která může být obtížnější i vzhledem k celkově těžšímu e-biku.
2.2 Vybírám podle stylu jízdy
Víte, kde především budete na novém kole jezdit? Jste spíš typ, který si užívá klidnou výletní jízdu, nebo vás baví bušit do pedálů a zdolávat různé překážky? Svezete se nejraději po pěkné lesní pěšině, nebo vás nenaplní nic jiného než technická stezka v trailcentru a bike parku? Velký průměr vás potěší komfortem a setrvačností při klidné jízdě, ale i v technických, především v rozbitých pasážích má svoje plusy. S dobrými plášti garantuje nejlepší přilnavost, oporu ve stoupání a brzdný účinek, protože má ze všech průměrů největší styčnou plochu s terénem. Velké kolo tak nezapadá do děr a přes sérii nerovností lépe přejede. Tím se pro vás stává více bezpečné, stabilní a předvídatelné. Ve zmíněném terénu to ale může být tak trochu nuda (záleží také na geometrii rámu kola) a pokud máte rádi živou jízdu a baví vás hledat ideální stopy kudy jet, pak stojí za zvážení 27,5". To, jak s menšími koly váš bike ožije je poznat především v zavřených zatáčkách nebo na skocích. Řešením může být i tzv. „mullet“ bike – nový trend, který kombinuje 29" vpředu a 27,5" vzadu. Takový bike má stále skvělou průchodnost terénem, dobře vede stopu, ale zároveň zůstává agilní v zatáčkách díky menšímu kolu vzadu. Průměr 26" je vyhrazen díky své hravosti a živosti jízdě v nejvíc technických disciplínách – pumptrack, dual slalom, freestyle MTB. A taková kola nejsou pro běžné ježdění nijak vhodná.
TIP č. 1
Jak je na tom tuhost vypletených kolo v terénu? V případě boční tuhosti kol platí, že čím větší průměr a delší dráty, tím větší tendence ke kroucení celku, což se negativně projevuje hlavně při akceleraci a v zatáčkách. Z naší zkušenosti ale víme, že u lepších kol jsou dnes rozdíly pro běžného jezdce skoro neznatelné. I tak ale apelujeme na to, ať si hlavně 29" (nejlépe ale všechny rozměry) necháváte pravidelně zkontrolovat a dotáhnout.
TIP č. 2
Laborujete nad tím, jak velký zdvih vidlice, popřípadě i rámu zvolit? Představte si, že 29" kola poskytují pocit malého pasivního odpružení. 100 mm vám bude u 26" připadat úplně jinak než u 29", především pokud mají objemnější pláště.
2.3 Vybírám podle své techniky a zkušeností
Částečně jsme něco z této části nakousli v odstavcích výše. Takže pojďme si to pěkně shrnout! Považujete se za běžného hobby jezdce, aktivního člověka v plné síle máte už něco najezděno? Potom vás bezpochyby největší průměr potěší nejvíc a užijete si jeho předností. Jízda bude pohodlná a jistá, jen tak něco vás nevyvede z míry, vyšší hmotnost velkých kol nepocítíte. Pokud se do této pomyslné kategorie jezdce chcete teprve dostat a jste dosud zvyklí na starou školu ve smyslu 26", zvažte 27,5". Změnu velikosti vám garantujeme, že skoro nepoznáte. Co však poznáte bude lepší jízdní komfort, akcelerace a stále velice příznivá váha a snadné, živé ovládání. To vám usnadní vypilovat techniku jízdy. Kola s velikostí 27,5" vám bezpochyby připadnou nejvíce univerzální a těžko vás nějak nemile překvapí.
TIP č. 1
Zmíněné vlastnosti berte pouze orientačně. Velice totiž záleží i na geometrii rámu o celkové váze kola. Snažíme se vám přiblížit ten nejryzejší standard, klasiku, se kterou se setkáte u námi prodávaných značek.
2.4 Vybírám podle toho, jak mluví čísla
Lehčí vypletená kola dovolují lépe akcelerovat a snižují celkovou hmotnost biku. Když byste vzali stejné výplety všech tří dostupných průměrů a porovnali je zjistíte, že hmotnost kola o rozměru 27,5" je pouze o 5 % vyšší ve srovnání s 26", zatímco 29" kolo je oproti 27.5" těžší o dalších 7 %. Zajímavé je, jak váha při tak malé změně roste že? Při zrychlování platí, že každý ušetřený gram vám pomůže jet o něco rychleji a s menší námahou.
Podobně se čísla mění i při překonávání překážek, ale naopak ve prospěch devětadvacítek. Posuďte opět, jak mluví čísla - 29" kolo šesticentimetrovou hranatou překážku překoná o 14 % efektivněji a snadněji než 26" kolo, v případě kola 27,5" je to 9,8 % oproti 26".
A jaká je styčná plocha s terénem, kterou zmiňujeme v předchozích odstavcích u jednotlivých průměrů? 26" se dotýká země přibližně na 6 cm, 27,5" už dokonce na 8 cm a 29" ještě o 1 cm poskočí ve svůj prospěch. A jak už víte, kde je více přilnavosti, tam je více trakce! S ní souvisí i jistota a stabilita jezdce na kole.
3. Jak vybrat správný typ kola
Poohlížíte se po novém kole pro sebe, svoji partnerku nebo děti? Důvod k radosti ale i starosti může představovat samotný výběr, protože v žádné jiné době nebylo na výběr z tolika cyklistických kategorií. Vybrat to nejvhodnější kolo tak může být docela oříšek. Psycholog by to nazval rozhodovací paralýzou. Naštěstí s naším článkem/průvodcem se k ní určitě nedopracujete.
Ať už vybíráte kolo pro sebe nebo kohokoliv jiného, musíte přesně vědět, co od něj bude jezdec očekávat. Kde bude kolo nejčastěji jezdit? Jaké bude nejčastější použití? Bude to víkendovka nebo každodenní společník? Či snad vůbec nevíte, protože s cyklistikou začínáte? Položte si tyto otázky, zamyslete se nad nimi a pak se můžeme vrhnout na rozdělovník…
Chci zjistit, jestli je vhodné:
- 3.1 horské kolo pevné
- 3.2 horské kolo celoodpružené
- 3.3 elektrokolo
- 3.4 crossové/trekingové kolo
- 3.5 silniční kolo
- 3.6 gravel/cyklokrosové kolo
- 3.7 městské kolo
3.1 Horské kolo pevné
Bezesporu nejpopulárnější cyklistická kategorie osloví každého s alespoň trochu dobrodružným srdcem a zálibou v aktivním životě, který představuje častý pobyt v přírodě. Lesní cesty a pěšiny, polní cesty i jednodušší singltreky jsou doménou pevných horských kol tzv. hardtailů. A jasně, neztratíte se ani na silnici nebo na asfaltové cyklostezce, kde ale dominují trekingová, crossová a především silniční kola, kterým těžko „uvisíte“. Naopak v lehkém terénu budete králem vy!
Hardtail definuje pevný rám, odpružená vidlice (levnější pružinová, dražší vzduchová), nejčastěji kotoučové brzdy, rovná široká řídítka, odpovídající počet převodů, a vypletená kola o průměru 29", 27,5" nebo dnes již raritně 26". Na téma volby správného průměru kol jsme zpracovali samostatný článek – Jaký rozměr kol zvolit. Stejně koncipovaná jsou i dámská horská kola, jejichž pevný rám má viditelně nižší horní rámovou trubku.
Vhodné
- lehký terén
- nezpevněné cesty
- lesní a polní cesty
Méně vhodné
- silnice
- město
TIP
Stojí za to připlatit si za karbon? Nezapomeňte, že vstupní karbonové modely využívají nižší řady komponentů! Hliníková varianta za stejnou cenu bude pravděpodobně v plné „náloži“. Váhově se obě kola často dorovnají. Vyšší karbonová řada, to už bývá jiná písnička. Takové biky jsou připraveny i na závodní využití a váží klidně o 3 kg méně než základní model.
.
Nabídku pevných horských kol nebo chcete-li hardtailů najdete zde: Pevná horská kola
3.2 Horské kolo celoodpružené
Tam, kde pevné horské kolo nestačí, uspokojí svého jezdce „full“. Přináší větší míru komfortu a je připraven pro zdolávání náročnějšího terénu – kořenových nebo kamenitých pasáží. Jízda na něm může přinést větší adrenalin a vyřádit se dá skvěle v trailcentru nebo bikeparku dle jezdeckých zkušeností. Rozdělení takových kol je hlavně podle zdvihů a geometrie – XC (100–120mm), Trail (120-140mm), All-mountain (140-160mm), Enduro/Freeride (160-180mm), Downhill (180-200mm). Čím vyšší je zdvih, tím náročnější terén bike s jistotou zvládá. Zároveň se ale stává méně vhodný na běžné vyjížďky, protože široké pláště s vysokým dezénem mají vyšší odpor, kolo je těžší a „houpe“. Tzn. propružuje při šlapání.
Kvalitní celoodpružené horské kolo vždy znamená větší investici. Jezdec by se měl připravit, že se o takové kolo musí také starat. Zanedbaná údržba nebo špatné nastavení může ze sebelepšího biku udělat podprůměrné kolo!
Vhodné
- lehký i těžký terén
- trail centrum
- nezpevněné cesty
- lesní a polní cesty
Nevhodné
- silnice
- město
TIP
Celoodpružené kolo lze jednoduše přeměnit na hardtail, pokud tlumič disponuje Lock-outem (uzamčením jednotky). Snadno potom dojedete a vystoupáte k začátku vašeho oblíbeného trailu. Nastavení obou pružících jednotek ostatně zcela klíčově ovlivňuje jízdní vlastnosti kola. Manuál výrobce, jak všechno štelovat, stejně dobře jako stájový mechanik, vždy pomůže!
.
Nabídku celoodpružených horských kol, tzv.fullů najdete zde: Celoodpružená horská kola
3.3 Elektrokolo
Elektrickou asistenci můžete zvážit, pokud kamarádům nestíháte nebo naopak vás nestíhá partnerka, nemáte čas makat na své kondici a především pokud máte pohybový hendikep a síly navíc se hodí. Velkou výhodou je, že většina dnešních moderních elektrokol se chová podobně jako běžná kola a dělí je pouze váhový rozdíl. Motor a akumulátor dohromady váží několik kg, proto celková váha může běžně přesáhnout 20 kg. Nelekejte se, to je opravdu standard...
Nejpopulárnější variantou i díky ideálně rozložené hmotnosti je použití středového pohonu a akumulátoru na/ve spodní rámové trubce. Levnější elektrokola mají pohon řešený motorem v náboji a baterii na nosiči nebo mezi sedlovou trubkou a zadním kolem. Nevýhodou bývá horší vyvážení a někdy méně citlivé dávkování výkonu.
Vybrat vhodný typ elektrokola můžete i podle ostatních kategorií, které v tomto průvodci uvádíme.
.
Nabídku elektro kol najdete zde: Elektrokola
3.4 Crossové/trekingové kolo
Crossové nebo trekkingové kolo stojí za zvážení pokud cítíte, že terénních schopností horského kola nevyužijete. Jsou skvělou volbou hlavně pro cykloturistiku, kdy jezdec kombinuje zpevněné a nezpevněné cesty s kilometry cyklostezek. Koncepce crossových a trekingových kol je velice podobná, crossová kola však míří na více sportovně založené jezdce, trekkingová na klidnější jízdu a praktickou stránku díky doplňkům, jako jsou blatníky, nosič, světla a další vybavení, díky kterému se hodí i jako dopravní prostředek mezi městy. Stejně jsou na tom i dámská kola charakteristicky nízkým rámem.
Crossové a trekkingové kolo definuje rám podobný horskému kolu, odpružená přední vidlice s malým zdvihem pro zvládnutí lehkého terénu a kola s úzkými plášti o průměru 28" – tedy stejně jako u silničních kol. Posed je komfortní, vzpřímený a neunavuje ani na celodenních vyjížďkách, na které se tato převážně cykloturistická kola skvěle hodí.
Vhodné
- cyklostezky
- město
- lesní a polní cesty
Méně vhodné
- náročnější terén
TIP
Výhodou trekkingových i crossových kol může být i praktická stránka, díky úchytům pro další doplňky – brašny, nosiče, držáky map a jiné. Příznivci bikepackingu si tak přijdou na své.
.
Nabídku crossových a trekingových kol najdete zde: Crossová a trekingová kola
3.5 Silniční kolo
Říká se, že cyklistika je jen jedna… Ano řeč je o silničních kolech. Každý s vášní pro rychlost, lehkost pohybu a sportovní výkony by měl silniční kolo zvážit, pokud mu jízda v terénu nic neříká. A jestli vám připadá, že jsou si silniční kola všechna podobná, jste na omylu! Tady platí, že rozdíly v milimetrech mohou hrát velkou roli. Co je neměnné jsou alespoň kola s úzkými, hladkými plášti o průměru 28" (700C). Levnější silnice do 30 000 Kč jsou obecně zaměřeny více na komfort a pohodlí, posed a ovládání není striktně závodní. Dražší modely sice nemusí nutně přinést horší komfort díky pokročilému zpracování a pružným vlastnostem karbonu, přesto jde obecně o sportovnější modely, což poznáte hned při nasednutí prvním šlápnutí do pedálů, kdy je cítit, jak chce kolo jet, přesněji doslova vystřelit vpřed! Volba správné velikosti rámu je v tomto případě naprosto klíčová, proto doporučujeme tento článek – Jak vybrat velikost rámu kola.
Vhodné
- silnice
- asfaltové cyklostezky
Méně vhodné
- všude mimo pevnou cestu
TIP
Pokud toužíte po silničním kole, ale zjistíte, že vám sportovní posed vadí i kvůli řídítkům „beranům“, nevěšte hlavu - je tady řešení! Fitness kola jsou od silnic odvozená a jezdí s šikovným jezdcem podobně rychle, ale mají rovná řídítka jako krosové kolo, takže posed je vzpřímenější a pohodlnější.
.
Nabídku silničních kol, tzv.žiletek najdete zde: Silniční kola
3.6 Gravel/cyklokrosové kolo
Cyklokrosové kolo
Gravel bike nebo chcete-li "Štěrkolet"
Koncept silničního kola, které si poradí i mimo silnice má svoji závodní podobu – cyklokrosové kolo a rekreačně dobrodružnou podobu – gravel bike. Cyklokrosové stroje často nejsou pro běžné ježdění moc pohodlné (jsou hodně tuhé a poměrně krátké), proto mimo závodní použití vždy doporučujeme gravel, lidově „štěrkolet“. Na takovém kole najdete všechny známé prvky ze silničního kola, takže berany, 28" kola, a silniční nebo speciální gravel sady pohonů. Širší a odolnější jsou pláště s hrubším dezénem a komfort pro jízdu v terénu může poskytovat i speciální řešení „mini“ odpružení vidlice či představce nebo pružné vzpěry zadní stavby. S gravelem budete jezdit rychle, jak na silnici, tak v lehkém terénu, ale komfort horského kola mimo pevné cesty samozřejmě nečekejte. Gravel také může být skvělý „zimák“ – druhé kolo do nepříznivých podmínek, kdy silniční leštěnka odpočívá v garáži.
Vhodné
- silnice a cyklostezky
- zpevněné cesty s horším povrchem
- polní a lesní cesty
Méně vhodné
- rozbitý terén
TIP
Komfort „štěrkoletu“ můžete jednoduše zvýšit výměnou jediného komponentu - karbonovou sedlovkou, pokud jí kolo už nemá. Tyto sedlovky lehce pruží a lépe pohlcují vibrace.
.
Nabídku gravel biků zvaných štěrkolety a cyklokrosek najdete zde: Gravel a cyklokrosová kola
3.7 Městské kolo
Po městě se dá jezdit stylově, prakticky a hlavně bezpečně. Jízdní kolo jako dopravní prostředek dává naprostý smysl hlavně v dnešní době plné zácp a věčně přeplněných ulic automobily. Často se tak stává, že jízdní kolo ve městě zastával roli jednoho z nejrychlejších dopravních prostředků. Tak nechte auto doma, provětrejte hlavu a udělejte něco pro své zdraví!
Jednoduchý vzhled, praktické doplňky, rychle pláště a velice pohodlný, vzpřímený posed, díky kterému máte dobrý výhled na cestu i přes auta, dělají z městského kola perfektního společníka. Že některá městská kola nemají na první pohled přehazovačku, může znamenat dispozici převodovky v náboji zadního kola, proto vždy sledujte specifikaci, ať nekoupíte kolo s jedním převodem, který vám nemusí stačit, pokud budete jezdit strmými ulicemi do kopce. Cyklistky potěší velký výběr stylových kol s nízkým rámem, který dovolí krasojízdu v sukni bez pohoršení okolí!
Vhodné
- silnice a cyklostezky
- město
Méně vhodné
- všude mimo pevnou cestu